Viral marketing, czyli marketing wirusowy w Internecie
Marketing wirusowy, a inaczej reklama wirusowa, to takie działania marketingowe, które dążą do stworzenia tak atrakcyjnego dla odbiorców komunikatu, że oni sami będą dążyć do dzielenia się nim z innymi osobami. Komunikat ten ma działać jak „wirus”, czyli „zarażać” swoją atrakcyjnością kolejne osoby, które przekażą go dalej. Marketing wirusowy opiera się na pozytywnych doświadczeniach związanych z daną marką i ma na celu zwiększenie jej rozpoznawalności i zdobycie sympatii odbiorców.
Zalety marketingu wirusowego
Odpowiednio wdrożony marketing wirusowy ma wiele zalet i może przynieść danej firmie różne korzyści. Do jego zalet zaliczamy:
- Możliwość dotarcia do licznej publiczności – kolejne osoby rozprzestrzeniają ten sam komunikat.
- Stosunkowo niskie koszty dystrybucji – rozpowszechnianiem komunikatu zajmują się już sami odbiorcy.
- Wzbudzanie pozytywnych emocji związanych z marką – rozpowszechniane są te dobre informacje, które wpływają na budowanie pozytywnego wizerunku firmy.
Narzędzia marketingu wirusowego
Nie ma jednej metody tworzenia „virali”. Mogą one przyjmować różną postać.
Mogą być to takie narzędzia jak:
- konkursy z rekomendacją – firma zachęca swoich klientów do wzięcia udziału w konkursie z nagrodami, ale warunkiem jest udostępnienie strony innym użytkownikom czy polecenie firmy znajomym.
- Publikacja ciekawych materiałów wideo lub wartościowych artykułów – odbiorcy zaczną sami udostępniać ciekawe treści.
- Publikowanie materiałów szokujących i wzbudzających kontrowersje – z tym jednak wiąże się spore ryzyko.
Oprócz emocji pozytywnych, mogą wzbudzić te negatywne.
- Tworzenie sloganów, które zapadną w pamięć odbiorcom i będą automatycznie kojarzone z marką.
.