Kiedyś banery dziś social media – jak się zmieniła reklama online?
Promowanie swojej marki za pomocą internetu tak naprawdę zawsze było czymś normalnym. Pytanie o szczegóły było związane ze skalą oraz charakterem takiej promocji. Ta rzecz jasna zmieniała się bardzo na przestrzeni lat. Na samym początku potencjał reklamowy internetu i w ogóle jakikolwiek jego potencjał nie był dla wszystkich jasny. Nawet branżowe tuzy ze świata IT z Billem Gatesem na czele wątpiły, czy to się przyjmie i uzyska szerszą popularność. Dziś jest jasne, że internet odniósł ogromny sukces i korzystanie z niego to norma dla setek milionów ludzi na całym świecie. Nie inaczej stało się w Polsce.
U nas także reklama online jest powszechnie stosowanym narzędziem budowania pozycji brandu. Oczywiście sam marketing internetowy jako zagadnienie jest bardzo szeroki. Kiedyś głównym atrybutem reklamy w sieci były banery wyświetlane na stronach WWW. Nadal można je spotkać, natomiast nie stanowią one dziś ani jedynego, ani najbardziej efektywnego rozwiązania. Tak się bowiem składa, że reklamować się w internecie można na wiele innych sposobów. Świetnym rozwiązaniem jest chociażby wykorzystanie potencjału segmentu social media. Zdaniem części ekspertów i większości praktyków to dziś najbardziej skuteczna platforma do komunikacji z konsumentami.
Reklama online – niedroga i efektywna Fakt, że internet z biegiem lat zyskiwał coraz większą popularność miał swoje przełożenie także na to, że otworzyło się dość naturalne pole do budowania kolejnych kanałów przekazywania treści. Narodziny mediów społecznościowych były w tym zakresie swoistym przełomem, choć ich forma nie od początku była czymś oczywistym. Patrząc dziś na to, jak wygląda Facebook czy Instagram, traktujemy jako coś jasnego, że oto mamy do czynienia z narzędziami o bardzo dużych możliwościach. Może się jednak szybko okazać, że ich potencjał jest zdecydowanie większy niż sądziliśmy, kiedy zaczniemy traktować je jako nośnik reklamy. Trzeba sobie jasno powiedzieć, że współczesny marketing internetowy w niemałym stopniu wykorzystuje właśnie social media. Facebook dostarcza wszystkim twórcom profesjonalne narzędzia do tworzenia spersonalizowanych reklam. Nawet osoba bez doświadczenia może je skutecznie dopasować do odpowiedniej grupy docelowej i rozpocząć kampanię.
Znaczenie mają również koszty – bez porównania mniejsze aniżeli w przypadku innych form promocji. Spoty w telewizji czy radiu, a nawet reklama w prasie drukowanej wypada zdecydowanie drożej. Konfigurowaniem reklam na Facebooku czy Insta zajmują się również profesjonalne agencje interaktywne. Kolejnym polem, na którym sporo da się osiągnąć w tym aspekcie jest także pozycjonowaniem stron. Realizowane w praktyce głównie przez agencje SEO i SEM, których na rynku jest coraz więcej. Oczywiście prezentują one zróżnicowany poziom, a te, które przez lata były kojarzone z wysoką jakością usług po pewnym czasie słabną na rzecz innych podmiotów. Samo pozycjonowanie jako idea ma jednak głęboki sens i może dobrze uzupełniać inne działania reklamowe.